Participatívny rozpočet do každej strednej školy!

Autor: Alexander Riabov | 14.12.2012 o 9:36 | Karma článku: 6,71 | Prečítané:  646x

Po metaforickom úvode možno s potešením oznámiť, že včerajším dňom sa rozbehlo prvé "turné" prednášok o fungovaní partcipatívneho rozpočtu po bratislavských stredných školách.

Kto ešte poriadne nevie o čom je a ako funguje Participatívny rozpočet, nájde viac informácii v jednom z predošlých článkov. V krátkosti ide o vo svete modernú, pre nás napriek tomu nie veľmi známu, formu priamej demokracie. Je to proces, v ktorom sa občania aktívne zapájajú do rozhodovania o rozdeľovaní verejných zdrojov. Úloha občana sa tak nescvrkáva iba na vhodenie obálky do volebnej urny raz za štyri roky, dáva mu právo aktívne sa podieľať a rozhodovať o verejných veciach.

Participatívny rozpočet v Bratislave

V Bratislave bol spustený program Participatívneho rozpočtu, v ako prvom slovenskom meste, v septembri minulého roka. Za ten čas boli schválené dovedna tri rozpočtové obdobia. Boli realizované viaceré zaujímavé projekty a zapojených niekoľko stoviek občanov.

Participatívny rozpočet má však zmysel iba vtedy, ak sa doň zapojí čo najviac ľudí, ktorí pozorujú vo svojom okolí veci, ktoré by chceli spoločne zmeniť k lepšiemu. Väčší počet zapojených ľudí mu pridáva na legitimite a umožňuje rozširovanie objemu prostriedkov, o ktorých môžu ľudia priamo rozhodovať. Keďže je participácia otvorená pre všetkých záujemcov, z týchto dôvodov sme sa rozhodli realizovať sériu prednášok o Participatívnom rozpočte na bratislavských stredných školách vrámci hodín Náuky o spoločnosti. Prvá z nich sa uskutočnila včera na Gymnáziu Metodova a naše dojmy o jej úspešnosti dopadli nad naše očakávania.

Participatívny rozpočet na škole

Študenti boli aktívni, téma ich zaujala, kládli viacero otázok. Po teoretickej časti, kde sa oboznámili s fungovaním procesov v PR, nasledovala praktická časť, kde mali možnosť na vlastnej koži okúsiť dojem z participácie. Študenti rozdelení do dvoch komunít si mali predstaviť, že by riaditeľ na ich škole zaviedol Participatívny rozpočet s obmedzením vo výške 3000 eur na realizáciu projektov v dvoch tématickych okruhoch. Prvá komunita sa venovala otázke návrhov projektov na využitie voľného času v škole, druhá dostala za úlohu venovať sa otázkam zlepšenia vzdelávacích pomôcok. Od brainstormingu sa postupne prešlo k užšiemu výberu a bližšej konkretizácii návrhov.

Na záver mali študenti odprezentovať ucelený výstup najlepších nápadov pred celou triedou a spoločne hlasovať o určení poradia medzi projektami.

Ak Vám žiaci dobrovoľne ostávajú v triede dlhšie ako päť minút po zvonení, je už asi možné povedať, že ich téma a aktivita zaujala, to nás samozrejme veľmi potešilo a povzbudilo aj do ďalších prednášok.

Návrhy študentov

Ku koncu by som teda uviedol zopár návrhov, ktoré si študenti odhlasovali. Suverénne zvíťazilo lepšie športové vybavenie telocviční, pričom sa nežiadali žiadne neuskutočniteľné veci - šlo napríklad o kúpu kvalitnejších lôpt, florbalových hokejok, či trampolíny, ktorá by bola prístupná napríklad aj cez prestávky na odreagovanie sa. Druhé miesto bolo pre mňa osobne trocha prekvapením, študentom chýbal na škole obyčajný automat na nápoje, ktorý by bol doplnkom k školskému bufetu (medzi podobné prekvapenia patrila napríklad žiadosť dať na dievčenské toalety zrkadlá...). Na treťom až piatom mieste sa umiestnilo viacero projektov s rovnakým počtom hlasov - šlo o lepšiu výpočtovú techniku, postupnú výmenu okien, ale napríklad aj vytvorenie oddychových zón v podobe miest na sedenie po chodbách formou cenovo dostupných tulivakov.

V niektorých prípadoch by zrejme došlo k problémom s objemom prostriedkov, do ktorých sa mali projekty zmestiť, avšak ako vidno našlo sa aj niekoľko poľahky cenovoprístupných návrhov, ktoré by obohocovali každodenný život študentov gymnázia.

Prednáška tretiakom Gymnázia Metodova za pomoci Roba Mihályho

Záver

Čo dodať na záver? Idea participatívneho rozpočtu sa neviaže iba úzko na municipálne financie. Je ju možné uplatňovať rovnako dobre na mestskej, krajskej ako i štátnej úrovni. Na druhej strane si môže nájsť rovnako dobré miesto aj v iných inštitúciách, ako sú napríklad práve školy. Rozhodujúce je, aby medzi tými, ktorí dnes rozhodujú o umožnení jeho realizácie bola dostatočná dôvera v úprimnosť a efektívnosť prinášaných riešení od tých, ktorým tieto práva delegujú.

Získať tak môžeme novú kvalitnejšiu, súdržnú a oveľa demokratickejšiu platformu spoločnosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?